Renault Captur 1.2 TCe – Test Drive

de
Test Drive Republica Soferilor
Test Drive Republica Soferilor

Aș putea ataca direct subiectul acestui test, dar am văzut că este la modă un fel de introducere care să ofere greutate atât materialului cât și celui care se apucă să își dea cu părerea. Prin urmare, pentru a nu dezamăgi tendințele, hai să ne apucăm de o mică analiză.

Versiunile de nișă au debutat și au rămas o bună perioadă apanajul claselor superioare, premium și chiar de lux. Exemple sunt suficiente: Audi A6 Allroad, Mercedes-Benz R Class, BMW X6, Volvo XC70. O bună perioadă de timp clientul de clasă mică sau compactă a avut opțiunea de a sta și contempla versiunile amintite mai sus. Renault a fost unul dintre puținii constructori care au testat terenul cu altfel de modele decât ce scria în rețetele clasice. Un model care s-a bucurat de succes a fost Scenic RX4, bazat pe prima generație Scenic (1996-2003). A urmat apoi versiunea Scenic Conquest din 2007. În cadrul alianței Renault Nissan lucrurile au evoluat, Nissan a lansat Qashqai, un model compact, dar care oferă, în funcție de versiune, tracțiune integrală, 7 locuri, o gardă la sol generoasă. Marea majoritate l-au considerat SUV, puțin au fost cei care l-au perceput ca pe un crossover, Nissan s-a încăpățânat și nu a ratat nicio o ocazie de a ne aminti că Qashqai este un model compact, unul care se luptă cu Astra, Golf, s.a.m.d. După Qashqai, Nissan a aruncat pe piață exoticul Juke, model care a demonstrat că piața așteaptă mult mai mult de la clasa mică decât ofereau constructorii.

Piața aștepta astfel de modele, și va aștepta pentru că nevoile clienților nu mai sunt cele ale clientului de acum 5 sau 10 ani.

Odată cu venirea lui Laurens Van den Acker la vârful designului constructorului francez, Renault a început să expună pe la saloanele auto o serie de concepte care anunțau linia pe care aveau să o urmeze modelele sale. Printre aceste concepte s-a numărat și Captur, al doilea showcar prezentat de Renault după DeZir. Captur a fost expus în premieră la salonul de la Geneva din 2011, și avea la bază platforma tehnică a lui Nissan Juke.

Francezii chiar aveau planuri mari pentru acest concept, dovadă că în 2013 conceptul s-a transformat într-un model de serie. Grupul Renault și partenerul de alianță Nissan au acum în segmentul mic o ofertă solidă care debutează cu Duster, este continuată de Captur și finalizată de Juke.

Gata cu vorbăria gratuită. Captur de la concept la model de serie.

Captur s-a transformat dintr-un coupe exotic cu două locuri propus pe platforma lui Juke, într-un crossover simpatic construit pe platforma noii generații Clio. De la concept la realitate, în mod evident, s-a evaporat o parte din exuberanța designului, totuși Captur are suficientă putere de seducție. Am constatat cu surprindere cât de multă lume întoarce capul după crossoverul francez. Grila față a conceptului a migrat aproape neschimbată pe versiunea de serie. De la linia mediană spre praguri, iarăși putem vorbi de o conservare puternică a liniei prezentate de concept. Diferențele apar la nivelul liniei pavilionului și spate. Nu mai vorbim despre un acoperiș plonjat spre spate care se continuă fluid cu luneta și haionul, ci despre un profil de break. Chiar și fără programul de personalizare care permite clientului să aibă o caroserie în două nuanțe, mașina are suficient șarm. În același timp garda la sol de 20 cm și aerul ușor masculin îl teleportează pe Captur, în viziunea marii majorități, în segmentul SUV-urilor. La interior cei de la Renault continuă stilul minimalist abordat de ceva ani. Tabloul de bord cu cele două cesuri și display-ul central amplasat longitudinal a fost preluat de la Clio. În schimb planșa de bord are o linie mai masivă, consola centrală este puțin mai compactă datorită migrării gurilor centrale de ventilație pe lateralul ei. În echiparea de bază primiți un sistem audio cu display, dar planșa de bord prinde viață dacă optați pentru Media Nav sau tableta R-Link. Acum depinde de bugetul fiecăruia, dar cei de la Renault chiar au pregătit un program de personalizare exterior/ interior care schimbă radical personalitatea modelului.

Test Drive Republica Soferilor
Test Drive Republica Soferilor

Poziția la volan este ușor înaltă, a nu se confunda cu poziția înaltă oferită de garda la sol. Probabil poziția ușor înaltă a fost aleasă și pentru a compesa linia ridicată a geamurilor laterale. Scaunele oferă un confort bun, o susținere laterală medie bună. Am apreciat faptul că spătarul scaunelor îmbracă bine spatele, chiar și zona umerilor. Vizibilitatea este bună, unii vor găsi montantul A ușor cam masiv, dar unghiul acestuia nu conduce la o reducere a vizibilității. Captur este o mașină pentru patru persoane, pot lua loc și trei persoane pe bancheta spate dar vor acuza repede o lipsă de oxigen. Fiind un model care este construit pe platforma lui Clio, înseamnă că ambianța la bord va fi destul de intimă. Ca tușă de design am apreciat interpretarea dată buzunarelor din spătarele scaunelor față care acum sunt doar niște benzi elastice colorate care pot susține diverse obiecte, mai puțin firimituri de biscuiți și obiecte minuscule care își găsesc adăpost în cusătura unui buzunar clasic. Aceste benzi elestice colorate sunt de altfel și laitmotivul interiorului conceptului Captur prezentat la Geneva în 2011.

Portbagajul a reprezentat o surpriză mai mult decât plăcută. Are un volum minim de 377 litri și poate ajunge, în cazul în care modelul este comandat cu bancheta spate culisantă, la un volum de 455 litri. Vorbim despre un portbagaj cu un volum de segment compact care este prevăzut cu un separator ce poate fi îndepărtat și a cărei tapițerie poate fi scoasă și spălată. Captur nu este doar un exercițiu de design la interior, se dovedește un model practic cu suficiente spații de depozitare. Clasicul torpedou s-a transformat într-o lădiță cu un volum generos de 11 litri. Un loc bun unde să depozitezi cam tot ce nu vrei să fie la vedere în mașină, minusul ar fi că nu oferă și un sistem de compartimentare a spațiului. În cazul în care ai doar câteva obiecte, acestea riscă să se ”vânture” fără control în timpul condusului. Buzunarele din portiere pot primi sticle de până la 1,5 litri, există un spațiu de depozitare amplasat și în zona mediană superioară a consolei centrale, spațiu acoperit. Opțional se poate comanda și o cotieră centrală care mai oferă și ea un spațiu de 1,6 litri. Este interesantă și opțiunea de a comanda scaunele cu huse ce pot fi scoase și spălate. Un detaliu practic în special pentru familiile cu copii mici care călăresc bancheta spate.

Test Drive Republica Soferilor
Test Drive Republica Soferilor

Versiunea avută la test era echipată cu tableta R-Link. Este pentru prima dată când ”socializez” atât de fluent cu un gadget care oferă atâtea informații la bordul unui model. R-Link prinde viață grație conectării la internet, ceea ce presupune plătirea unui abonament anual pentru traficul de date.Valoarea anuală a abonamentului este echivalent cu valoarea unui abonament de valoare medie pe o lună la o companie de telefonie mobilă, ceea ce este un cost minim pentru ceea ce are de oferit. R-Link vine cu o serie de aplicații preinstalate, aici incluzând și navigația ce folosește o platformă TomTom. Apoi prin intermediul magazinului virtual R-Link pot fi instalate aplicații oferite gratis sau contra cost. Este distractiv să citești fluxul de știri de la mediafax sau euronews cât timp stai la o barieră. Poți verifica starea vremii, citi mail-urile grație clientului instalat pe tabletă, verifica contul de Twitter și chiar posta, plus conectivitatea USB, slot AUX sau SD, Bluetooth. Sistemul audio/ telefonul pot fi accesate prin intermediul clasicului satelit amplasat în spatele volanului. Pe volan sunt comenzi pentru pilotul automat și un buton pentru comenzi vocale. Un plus pentru sistemul audio care livrează un sunet bun, și pentru ușurința sistemului de a schimba sursa de redare.

Agregatul 1.2 TCe în viața de zi cu zi

Recunosc că am fost ușor timorat de propulsorul 1.2 TCe înainte de a lua mașina la test, și aici mă refer la consum. Eram extrem de curios cam ce înseamnă consum în viața reală, motorul fiind cuplat la o cutie cu dublu ambreiaj EDC cu șase trepte.

O primă parte a traseului a fost urbană. Și am avut timp să descopăr un consum de 7,5 litri într-un oraș relativ aglomerat, un trafic care îți permite să mergi fluent și anticipativ. Ceva mai târziu, când șoferii din București și-au dat întâlnire pe străzi și am abandonat orice idee de condus eco am ajuns undeva pe la 10,5 litri. Poate părea mult pentru un propulsor de 1.2 litri, dar să nu uităm că are și o turbină. Pe un traseul de aproape 300 km din care 50 km urbani, 100 km autostradă, 100 km drum județean și vreo 50 km traseu de munte atac ceva mai în forță… a rezultat un consum mediu de 7,8 litri. Un regim de 130 km/h pe autostradă aduce un consum de aproape 9 litri, un regim pe autostradă ceva mai domol, undeva la 110 km/h scade consumul la un 6 litri. În zona de drum județean am făcut un mic experiment de condus eco și la o viteză medie de 63,7 km/h pe un traseu de 25 km am obținut un consum mediu de 3,3 litri în condițiile de încărcare medie. Undeva pe tunelul median, între scaunele față, se află un buton ECO. El ar trebui să contribuie la un consum mai redus. Acest lucru se întâmplă evident doar în cazul rulării în afara mediului urban și nu pe autostrazi. Acolo unde viteza de deplasare variază între 50 km/h și 90 km/h, iar accelerațiile bruște pot fi evitate, conducându-se cât mai mult anticipativ. Dovadă cei 3,3 litri obținuți în astfel de regim. În rest răspunsul greoi al pedalei de accelerație vă va enerva și stresa.

Test Drive Republica Soferilor
Test Drive Republica Soferilor

În cazul unui regim normal de condus cutia este o bijuterie, cine vrea sportivitate probabil va găsi unele reacții ale cutiei ceva mai lente decât o unitate similară de la VW. Cutia are și o grilă pentru schimbarea manuală a treptelor, cu plusul și minusul dispuse natural. Cine ia în calcul un pachet format dintr-un propulsor 1.2 TCe și o cutie EDC montată pe un crossover, probabil nu are așa mari porniri de a doborât recorduri pe anumite trasee. Propulsorul este relativ discret ca prezență la interior, și extrem de agreabil în modul linear în care livrează puterea. Aici trebuie să menționez și lipsa vibrațiilor. Cei 120 CP sunt disponibili la 4.900 rpm iar cuplu motor de 190 Nm este disponibil la 2.000 rpm. Viteza maximă este de 192 km/h, iar la 100 km/h cu start de pe loc se ating în 10,9 secunde. În schimb parteneriatul dintre cutie și propulsor anulează frâna de motor.

Direcția are dublă personalitate. La viteze mici, sub 30 km/h, este ușoară ca un fulg, pentru ca mai apoi gradul de asistare să se reducă și să capete o fermitate plăcută. O direcție precisă cu o demultiplicare intuitivă ce permite alegerea traselor ușor.

Test Drive Republica Soferilor
Test Drive Republica Soferilor

Suspensia, hmmmm suspensia. La prima vedere am fost ușor dezamăgit de rigiditatea ei. Apoi m-am obișnuit cu fermitatea ei, și chiar a înflorit un zâmbet vinovat pe față când am descoperit cât de bine stă Captur pe drum. Pentru un crossover cu o gardă de 20 cm, Captur are o ținută de drum delicioasă. Am apreciat incisivitatea punții față, aceasta menține trasa indicată de cel de la volan cu acuratețe, ruliul este bine controlat și redus. Singurul minus real al suspensiei este prezența sa auditivă la interior. Zgomotele de la trenul de rulare, de lucru al suspensie sunt destul de mari.

Sistemul de frânare primește o notă maximă, în buna tradiție Renault. Am avut nevoie de o minimă perioadă de acomodare cu dozarea pedalei de frână, dacă îți crește pulsul la fiecare taximetrist care schimbă banda fără să semnalizeze și sari pe pedala de frână, s-ar putea să aduni niște colegi în spatele tău.

Pentru final aș mai bifa la categoria minusuri volumul rezervorului. Cei 45 litri îți oferă o autonomie medie în cazul rulării pe autostrăzi, element de luat în calcul în cazul plecării într-un concediu în zone civilizate unde autostrăzile sunt un element firesc.

Captur este un cocktail interesant. Marea majoritate a elementelor care o compun bucură, aduc satisfacție. Din punctul meu de vedere minusurile reale vizează suspensia gălăgioasă și eventual volumul rezervorului. Propulsorul 1.2 TCe oferă performanțe și un răspuns mai bun decât un motor aspirat 1.6 litri, consumul real fiind cam la același nivel, uneori chiar mai mic.

Imortalizat de Mihai Dăscălescu

Ultimele din TEST DRIVE

Dute Sus
%d bloggers like this: