Mercedes-Benz Sprinter 319 CDI Bluetec

de

mercedes-benz-sprinter-319-bluetec-7g-tronic-plus-27

Când vine vorba de vehicule comerciale nu prea mai este loc de metafore, tot ce stă în calea eficienței este sinonim cu bani cheltuiți inutil.

Mercedes-Benz susține că avem în față o nouă generație Sprinter, deși unii ar avea motive să susțină că este un facelift major. Eu le voi da credit celor de la Mercedes-Benz, și asta pentru că evoluția este majoră.

În primul rând toată gama de motoare respectă normele de poluare Euro 6, fiind prima utilitară comercială cu o astfel de gamă de propulsoare. Acest lucru înseamnă o reducere drastică a nivelului de emisii de oxizi de azot (NO), hidrocarburi (CnH2n) şi particule. Sprinter respectă cele mai stricte limite cu tehnologiile BlueTEC şi SCR, incluzând şi injecţia aditivului AdBlue în gazele de eşapament pentru neutralizarea oxizilor de azot.

Din lista de opțiuni la capitolul motorizări menționăm și posibilitatea de a opta pentru un motor de 1.8 litri supraalimentat cu sistem de injecție directă care dezvoltă 156 CP, motor ce poate fi comandat și în versiunea de alimentare cu gaz natural comprimat.

O altă premieră este posibilitatea de a opta pentru o cutie automată 7G-Tronic Plus care are un convertizor de cuplu. O altă premieră în universul vehiculelor comerciale ușoare.

Dotarea standard în Europa include acum şi computerul de mentenanţă ASSYST. Acesta ajută la extinderea intervalului flexibil de întreţinere până la 60.000 km.

Sprinter se mai laudă, în premieră mondială, cu o serie de sisteme de asistență, dar despre ele vom povesti ceva mai târziu pentru că le-am descoperit eficiența, iar unul dintre ele în particular este spectaculos și extrem de eficient.

mercedes-benz-sprinter-319-bluetec-7g-tronic-plus-14

Vorbim despre o nouă generație, evident un nou design. În cazul modelelor comerciale evoluțiile majore se rezumă la partea frontală, zona cargo punând accent pe detaliile practice și ergonomice.

Avem o parte frontală mai puternic conturată, aliniată noului limbaj de design Mercedes-Benz, masculină. Vechiul Sprinter având o linie ușor efeminată, dacă putem vorbi în astfel de termeni despre designul unui model comercial ușor.

Partea frontală este dominată de grupurile optice generos dimensionate și de grila radiatorului cu cele trei fante ale radiatorului alungite şi perforate. Noul design al capotei contribuie la o creștere a pretecției oferite pietonilor în caz de accident.

Schimbări de la interior sunt discrete dar ușor de remarcat. Tabloul de bord este compus din două ceasuri ce încadrează un display amplasat central unde sunt afișate informațiile furnizate de computerul de bord. Avem un volan redesenat și comenzi repoziționate. Pe consola centrală acum poate fi comandat un sistem infotainment cu diaplay color care include și navigație, sistem care dispune și de conectivitate bluetooth pentru telefon. De asemenea unitatea este prevăzută cu slot USB și AUX amplasate în spațiul de depozitare din fața șoferului. La prima vedere pot părea ceva mai greu accesibile, cel puțin în timpul condusului, dar poziționarea lor pe consola centrală ar fi contribuit la aglomerarea zonei cu fire și cabluri.

Un plus pentru ergonomia și confortul oferit de scaunul șoferului dar și banchetă. Mercedes se laud și cu noua tapițerie, vizual și tactil noua taăițerie este agreabilă, despre anduranța ei nu putem spune nimic. Un mic minus la capitolul ergonomie îl bifăm la nivelul sistemului infoainment, butonul de navigare prin meniu plasat în partea dreaptă a consolei este ceva mai greu accesibil în timpul condusului, iar navigarea prin meniul sistemului presupune ”deturnarea” privirii de la drum. Și panoul de control al sistemelor de asistență aș fi preferat să fie ceva mai compact și mai aproape de postul de conducere, nu la baza consolei centrale. Cam astea ar fi singurele reproșuri ergonomice. Chiar dacă coloana de direcție este fixă, posibilitățile de reglaj oferite de scaunul șoferului permit găsirea unei poziții bune la volan.

Mercedes Benz Sprinter
Mercedes Benz Sprinter

La capitolul vizibilitate lucrurile stau excelent, firesc pentru un vehicul comercial, un plus pentru senzorii spate cu afișaj în oglinzile retrovizoare. Poate este doar un moft, dar minima experiență la volanul vehiculelor comerciale, în special cele cu plafon înălțat, mă determină să cred că ar trebui să aibă pe lista de opționale și senzori de parcare amplasați la nivelul acoperișului în zona spate. Nu am îndoit niciun spate, dar uneori verticala unui copac nu coincide cu verticala din fizică… și sunt șanse să zgârii sau chiar obține mici redesenări de caroserie dacă nu ești atent.

Am luat la test un Mercedes-Benz Sprinter 319 CDI furgon lung cu ampatament 4.325 mm, plafon înălţat. Zona cargo are o suprafață de 7,4 metri pătrați, un volum de 14 metri cubi, iar sarcina maximă utilă a modelului este de 1.250 kg. Atât versiunea cât și motorizarea te pot trimite ușor cu gândul la un vehicul comercial de lux. Sub capotă, modelul de test avea un agregat cu capacitate cilindrică de 2.987 cmc, 6 cilindri în V, 4 supape/cilindru, principiu common rail, injecţie directă gestionată electronic, Euro 6. Puterea ajungea la puntea spate prin intermediul unei cutii de viteze automate cu 7 trepte.

Pentru a putea descoperi noul Sprinter am desenat un traseul de peste 1.000 km care să includă autostradă, drumuri județene, zone urbane, dar și ceva drumuri virajate de munte. București – Pitești – Slatina – Craiova – Drobeta-Turnu Severin – Caransebeș – Reșița și retur. În total am adunat aproape 1.100 km. Primii kilometri urbani din București mi-au cam dat ceva migrene. Motivul fiind consumul. Am resetat valorile și inițial se încăpățâna să-mi arate undeva între 20 și 25 litri. Nu prea eram optimist, perspectiva celor 1.000 km nu era prea roză financiar. Totuși în vreo 30 de minute de plimbare urbană, consumul mediu a ajuns undeva spre 14 litri, ceea ce este extrem de aproape de declarațiile constructorului. Unul dintre sistemele de asistență la rulare a trebuit să-l dezactivez în oraș. Este vorba de asistența la părăsirea benzii de rulare, cu sistemul activ, în cabină este o permanentă stare de alarmă în oraș. Deși nu sunt un fan al cutiilor automate, noul Sprinter cu a sa cutie 7G-Tronic Plus m-au făcut să-mi schimb opinia. Nu poate exista comparație între starea de oboseală resimțită după traversarea unui oraș ca Bucureștiul cu un vehicul comercial cu o cutie manuală și unul echipat cu o unitate automată. O cutie care schimbă suficient de rapid pentru a nu face să strâmbe din nas niciun proprietar de limuzină premium. Retrogradează optim pe perioadele de frânare pentru a ajuta cu frână de motor. Pentru palierele unde șoferul dorește să mențină o treaptă, există posibilitatea selectării manuale a treptelor. Partea simpatică este că cei 190 CP ai propulsorului livrați la 3.800 rpm și 440 Nm între 1.400 și 2.400 rpm te fac uneori să cauți și nite padele pe volan pentru schimbat treptele. Chiar dacă vorbim de un vehicul comercial, reprizele sunt impresionante. Propulsorul livrează putere linear pe toată plaja. Un alt atuu al motorului este silențiozitatea, în cabină acesta este prezent doar în cazul accelerațiilor puternice, și atunci ambianța sonoră este completată de fluieratul turbinei. Un alt plus pentru suspensie și setarea acesteia. Suspensie față este cu arc parabolic dispus transversal, iar cea spate cu arcuri parabolice dispuse longitudinal. În nota clasică a unui vehicul comercial, mă așteptam să găsesc o suspensie rigidă – la rularea la gol, și destul de zgomotoasă. Suspensia are o fermitate, dar una agreabilă, filtrează denivelările fără a le transmite spre cabină. Poate mai important este faptul că șocul traversării unor denivelări nu este transmis spre zona cargo. Iar acest lucru se realizează extrem de silențios. O cabină atât de silențioasă încât sistemul audio poate fi setat pe volum minim și audiția nu are de suferit.

mercedes-benz-sprinter-319-bluetec-7g-tronic-plus-36

Cum vremea a ținut cu noi, am putut descoperi și atuurile sistemului Crosswind Assist. La dus am avut parte de vânt lateral suficient de puternic.

Sistemul intervine la o viteză mai mare de 80 km/h. Intervenția lui am simțit-o după ieșirea dintr-o pădure, pe A1, în câmp deschis. Inițial am crezut că am fost lovit din lateral și urmează să ajung pe contrasens. În aproximativ 2 secunde sistemul s-a calibrat, restul drumului l-am continuat fără a simți nicio influență sau a fi nevoit să fac corecții din volan. Sistemul Collision Prevention Assist l-am testat pe autostradă, te avertizează optim, fără a interveni timpuriu sau suficient de târziu pentru a implica o reacție exagerată din partea unui șofer surprins.Probabil o parte dintre șoferii de comerciale ușoare vor găsi sistemul Blind Spot Assist enervant. Pe autostradă semnalizează de fiecare dată când ești depășit.

Până la Reșița am avut un ritm de 110 km/h pe autostradă, undeva între 80-100 extraurban și în limitele legale în urban. La finalul primei secțiuni a testului computerul de bord înregistra un consum mediu de 10,1 litri. În limitele consumului mediu declarat de Mercedes. Cred că este printre puținele modele testate care obțin un consmum mediu în parametri declarați de constructor, și asta fără a conduce economic.

Ținuta de drum dă încredere celui de la volan, poate da multă încredere și astfel ajungi ușor să ieși din cadrul legislativ. Sprinter are un comportament neutru, cu o firească tendință subviratorie care apare târziu, este progresivă și poate fi corectată ușor. Nici ruliu nu pot spune că este atât de masiv pe cât mă așteptam. Direcția are o asistare plăcută, are o fermitate care se păstrează indiferent de viteza de rulare dar nu poate fi considerată obositoare. Sistemul de frânare este de încredere, extrem de eficient și cu o bună dozare în pedală.

Am rămas plăcut surprins de lipsa totală a șocurilor de la cuplajele transmisiei, chiar și în cazul unor accelerații puternice la plecări de pe loc. Impresia la volan fiind că ești la bordul unui model combi ceva mai mare. La întoarcere, cu un regim ceva mai alert, vânt puternic din față am ajuns la destinație cu un consum mediu de 10,8 litri.

Noua generație vine cu multe plusuri, o mare parte dintre ele veghează discret și reprezintă sistemele de asistență. După acest test recomand cutia automată pe un astfel de model, gradul de confort la drum lung este superior, iar în cazul utilizării în mediul urban este uriaș. Noul Sprinter este disponibil începând cu 22.222 Euro fără TVA (varianta șasiu) și 24.999 euro fără TVA (varianta furgon).

Versiunea avută la test are un preț de pornire de 30.941 euro fără TVA.

Imortalizat de Florin Vasile