Dacia Duster 1.5 dCi 4×4

de

img_0168-1

Mda… nu este pic de zăpadă în imagini, doar muuuult praf într-un decor care ar fi trebuit să fie o altă mare realizare a unui regim cu flamuri roșii.

Ce am avut… și ce am pierdut în hazardul vremurilor… și ce avem și poate nu știm să apreciem la adevărata valoare pentru că nu este Made in Germany.

Așadar Duster, Dacia Duster în versiunea la care aspiră mai toți potențialii clienți – 1.5 dCi 110 CP 4×4. De ce un test cu Duster? Pentru că aici În Republică doresc un rezumat a ceea ce m-a impresionat plăcut în ultima vreme. Plecând de la momentul zero în care l-am cunoscut pe Duster, și anume salonul de la Geneva… ei bine pe aceea vreme eram la ProMotor. Țin minte și acum cât de acid am fost vis-a-vis de Duster, în condițiile în care toate televiziunile ”naționale” aveau transmisii live de lângă SUV-ul de 10.500 în echiparea full.

S-a întâmplat ceva în cei câțiva ani care au trecut de la lansarea lui Duster de am trecut de la aciditate la dragoste. Spusele de atunci nu le neg, și acum consider că versiunea de bază este un fel de glumă, dar nu una prea bună. Dacă ai curaj și resurse și mai adaugi la valoarea achiziției 50% din prețul de bază, deja vorbim despre o altă mașină, una care te va impresiona mai mult decât plăcut.

Am descoperit cu adevărat Duster-ul după un test de vreo patru zile și încă ceva ore dintr-a cincea în care am rulat încă vreo 20 km peste 3.200.

A trecut ceva vreme de la aceea aventură, timp în care m-am întâlnit u SUV-ul autohton dar în trafic, la volan nu am mai urcat. Cum pentru Republică trebuie să iau cam totul de la zero, uite că am ajuns iar la volanul lui Duster.

După mai bine de trei ani, Duster încă este un model simpatic, dar nimeni nu cred că ar refuza un facelift. Interiorul pare și el puțin depășit de vremuri și asta mai ales dacă-l privim în oglindă cu cel al unui Dokker, fără a mai vorbi de planșa de bord a unui Sandero Stepway 2 în echipare Laureate. Dar acest minus va fi remediat în mai puțin de o lună. Din punct de vedere ergonomic lucrurile stau bine, o poziție la volan bună, confortabilă, una care nu te face să acuzi dureri ale anumitor zone după un drum de peste 500 km. Chiar și poziționarea comenzilor pentru geamurile față pe consola centrală este doar un detaliu pe care-l asimilezi după o zi la volan. Dacă ești pornit pe găsit bile negre acestui model… da vei putea realiza o listă relativ lungă. Dar dacă pui în balanță prețul de achiziție vs pachetul general reprezentat de Duster… vei descoperi că acea listă este în mare lipsită de sens.

img_0046

Propulsorul dCi de 1.5 litri este o vedetă, probabil va intra într-un top 10 al celor mai de succes agregate din istoria automobilului. Impresionează în primul rând prin resursele oferite la turații joase, lucru pus în valoare și de etajarea scurtă a primelor trei rapoarte. Viraje la 180 de grade pe urcare pot fi negociate fără nicio problemă în treapta a treia, iar dacă ești puțin relaxat la volan, Duster nu comentează nici dacă faci acest lucru în treapta a patra. Etajarea scurtă a cutiei o resimți în mediu urban unde levierul cutiei va deveni unul dintre cele mai ”pipăite” zone ale habitaclului. Direcția este precisă dar nefiresc de grea, lucru sesizabil la menevrele la viteze reduse. Suspensia este mai mult decât un exemplu de tolerență. Poate unii ar dori o suspensie ceva mai suplă, dar acest lucru ar fi ceva mai greu de realizat în condițiile în care mașina are puțin peste 1.000 kg. Și să nu uităm că în versiunea 4×4 vorbim despre suspensie independentă pe ambele punți. La capitolul minusuri aș mai nota zgomotul motorului perceput în habitaclu la rularea pe autostradă la 130 km/h. Mă așteptam să fiu ușor deranjat de zgomotul aerodinamic și nu de propulsor.

img_0104

Duster se dovedește un model cu performanțe corecte onroad. Spațiul interior este surprinzător de mare atât pentru pasageri cât și pentru bagaje. O familie cu 1 sau 2 copii va găsi suficient spațiu în mașină pentru bagajele necesare unui concediu mai lung. Duster strălucește cu adevărat în offroad. Dacă aveți impresia că este un SUV firav, vă înșelați amarnic. Mi-am dovedit în această iarnă cât de solid, încăpățânat și talentat este Duster-ul. Ingrediente am avut un câmp cu o arătură superbă de toamnă cu brazde asemeni valurilor în zori de furtună, zăpadă de la 30 cm până la peste 1 metru și ambiția de a traversa o secțiune de acest gen de peste 500 metri. La dus Duster-ul a clacat la vreo 5 metri de liman. M-a costat jumătate de oră de lopată. Dar am apreciat masa redusă a mașini, altfel aș fi stat la lopată vreo 3 ore. La întoarcere nu am mai avut probleme, dar aș fi fost extrem de curios să văd o filmare cu acea evoluție, pentru că au fost momente în care pe sol era fie roata stângă față… fie cea dreapta spate…atât.

Aș fi curios să văd un studiu privind gradul de satisfacție a clienților care au ales Duster.

Oricum am inclus Dacia Duster în secțiunea personală a agregatelor în care am încredere… iar aici nu sunt multe modele.

Imortalizat de Mihai Dăscălescu

Ultimele din TEST DRIVE

Dute Sus
%d bloggers like this: